For lidt over 1 år siden kom der en nye bekendtgørelse om, hvordan virksomhedernes arbejdsmiljøorganisation skal sammensættes, og hvilke opgaver den skal udføre (Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed).

På opgavesiden kniber det dog fortsat mange steder med at få implementeret de nye regler:

Kompetenceudvikling

Medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen skal nu som noget nyt tilbydes supplerende kompetenceudvikling ud over den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse. Allerede i løbet af det første funktionsår skal de tilbydes 2 dages kompetenceudvikling. Herefter er kravet 1,5 kursusdage/år.

Ergomentor tilbyder kurser, der kvalificerer arbjdsmiljrepræsentanterne til at tilrette arbejdspladser efter ergonomiske principper:

  • Hvordan hjælper man en kollega, der har gener i forbindelse med musearbejde?
  • Hvordan råder man en kollega, der har ondt i lænd eller nakke?
  • Hvilken stol passer til hvem, og hvordan indstiller man den, så kollegaen sidder godt?
  • Hvordan måler man op til skærmbriller?

Få et tilbud på et ergonomikursus, der kombinerer teoriundervisning og praktisk træning.

Indkøb

Det nye er også, at det nu er præciseret, at arbejdsmiljøudvalget skal rådgive arbejdsgiveren om, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.

Det betyder helt konkret, at arbejdsmiljøudvalget skal høres om alle indkøb,l der kan tænkes at påvirke virksomhedens indeklima og arbejdsmiljø.

Så arbejdsmiljøorganisationen skal altså ind over, både når der købes fx møbler, software og IT-udstyr, men også når der laves indkøbsaftaler om fx skærmbriller.

Som faglig rådgiver for arbejdsmiljøudvalget gør ergomentor det let for arbejdsmiljøudvalget at varetage denne opgave på kvalificeret vis. Det gør vi ved at sikre, at det gode arbejdsmiljø tænkes ind i alle virksomhedens indkøb og strategier.