•  Ser du godt nok? Hvis du trænger til briller – briller, nye briller eller skærmbriller - kan det give endog voldsomme nakkesmerter og/eller hovedpine. Få mere at vide om skærmbriller her.
  • En rank siddestilling med god lændestøtte afhjælper mange nakkespændinger og spændingshovedpiner. Få mere at vide om gode siddestillinger her.

  • At stå op eller sidde højt (fx på en saddelstol) aflaster i høj grad nakken.

  • Støt underarmene på bordet under skærmarbejde. Få mere at vide om gode arbejdsstillinger her.

  • En skærm med tilstrækkeligt store og tydelige bogstaver/tal og anbragt, så du kan se hen over den, forebygger generelt nakkeproblemer og hovedpine.

  • Undgå blænding fra vinduer og lamper. Få mere at vide om ude- og inde-lys her.

  • Luft ud og tag et frisk pust flere gange om dagen. Frisk luft forebygger mange hovedpiner.

  • Træn og udspænd din nakke. Få din fysioterapeut eller kiropraktor til at hjælpe dig med valg af øvelser. Et fornuftigt træningsprogram med elastikker kan gøre underværker (se fx www.jobogkrop.dk). Ergomentor tilbyder nakke-skulder-hold, hvor der trænes med elastikker.

 

Nakkesmerter og hovedpine kan have utallige andre årsager. Er dine nakkegener voldsomme og vedvarende, kan en kontorstol med nakkestøtte give tiltrængt hvile og aflastning

Er din nakke blevet skadet i trafikken (”piskesmæld”) eller ved en anden ulykke, skal du være opmærksom på, at du kan have særlige behov, som ikke nødvendigvis passer med ovenstående.

Ulykken kan desuden have påvirket samarbejdet mellem dine øjne (samsynet) i negativ retning. Dårligt samsyn kan være medvirkende årsag til, at du udtrættes hurtigere og måske får besvær med at koncentrere dig og med at læse. Du kan få tjekket samsynet hos en dygtig optiker (se under samarbejdspartnere)