Sørg for god underarmsstøtte, når du arbejder med mus og tastatur. Optimal støtte opnås ved at rykke helt tæt til bordkanten med kroppen, samtidig med at tastatur og mus placeres et stykke inde på bordet. Det er ok, hvis albuerne hænger ud over bordkanten.

Jo mere lodrette overarme, man kan have, samtidig med at underarmene hviler på bordet, jo nemmere er det at slappe af og undgå spændinger i skulderåg, nakke og øverst i ryggen.

Ekstra god støtte og aflastning opnås ved en bord med buet forkant (”udskæring”) eller som alternativ ved at støtte underarmene på armlæn (de skal passe i højden og være tæt på kroppen).

 

  •  Den rigtige bordhøjde (både i siddende, højt siddende og stående stilling) finder du lettest ved at køre bordet for langt ned, så der er ”luft” under dine albuer, når du placerer hænderne på tastatur/mus. Herfra kører du bordet op, til du føler, at du får behagelig støtte.

Det er sværere at finde den rigtige bordhøjde, hvis du starter med et for højt bord.

Bemærk i øvrigt at bordet skal være højere, jo længere du skubber mus og tastatur ind på bordet, mens det skal være lavere, hvis du lader albuerne være ude over bordkanten.

  • Sørg for variation – hvis du fx har ensformigt/intensivt musearbejde, så gør alt, hvad der er praktisk muligt, for at blande det op med andre arbejdsopgaver.

4 timer i træk er meget mere belastende end 2 + 2 timer afbrudt af en anden type arbejde.

4 timer udført samlet på én arbejdsdag er ligeledes værre end 2 timer den ene dag + 2 timer den næste. At deles om de mest belastende arbejdsopgaver er en anden udvej.

  • Stå op – sid ned. Skift sidde-/stå-stilling mange gange om dagen. Brug dit sidde-stå bord, hvis du har ét – det er en gave til din krop! Det er bedre at stå mange gange i løbet af dagen, end at stå få gange i lang tid. Det at stå gør faktisk også en forskel for overkrop og nakke!

Kan du af den ene eller anden grund ikke stå, kan du måske have glæde af skiftevis at sidde almindeligt på din stol og halvt sidde/halvt stå, fx ved at støtte på kanten af stolen, mens den er hævet væsentligt over almindelig siddehøjde.

Dette kræver muligvis en udskiftning af stolens gaslift (sørg for, at du fortsat kan nå jorden, når du sidder i almindelig siddehøjde). Alternativt kan man have en såkaldt ”saddel-stol” eller evt. en træningsbold (skal være tilstrækkelig stor), som ”stol nr. 2”.

  • Bruger du konceptholder, placeres den mellem skærm og tastatur – konceptholderen skal være udformet, så den tillader en passende lav skærmplacering (i eller under øjenhøjde).